Zdrava koža – je to res raketna znanost?

Sijoča in zdrava koža je želja vsakega posameznika – izžareva lepoto, ki je kljub uporabi nešteto kozmetičnih izdelkov težko dosegljiva. Kot največji človeški organ, ki pri odrasli osebi meri dober kvadratni meter in pol, koža našemu telesu sporoča o vseh zunanjih dejavnikih, ki povzročajo bolečino, pritisk, toploto, mraz …

Njena najobsežnejša in najbrž tudi najvažnejša naloga je zaščita pred tistimi dejavniki, ki bi človeku lahko škodovali (prodiranje različnih kemikalij in mikroorganizmov iz okolja, izguba vlage, ultravijolično sevanje …). Na skrbi pa ima tudi vzdrževanje telesne temperature (termoregulacija) in sprožanje obrambnih mehanizmov.

Ravno zato za svojo kožo ne skrbimo zgolj iz estetskega vidika čistih por, temveč tudi zaradi optimalnega delovanja naših teles.

KAKŠNE TIPE KOŽ PRAVZAPRAV POZNAMO?

V grobem človeško kožo razdelimo v tri večje skupine – normalna, mastna in suha. Seveda obstaja večje število podskupin, v katere uvrščamo različne kombinacije osnovnih tipov kože. Zelo pogosta je denimo mešana – na določenih predelih obraza je nagnjena večji količini olja (koža na čelu, nosu in predelu lic ob njem, na bradi in vratnem izrezu), na ostalih pa je normalna ali celo suha.

Normalna koža je v t.i. funkcionalnem ravnovesju. Seveda kot ostali tipi ne uide starostnim spremembam (gubam, starostnim pegam), kljub temu pa ne povzroča večjega neugodja. Ta tip kože je najpogostejši v obdobju pred puberteto, v srednjih letih pa prevladuje pri predstavnikih moškega spola.

Mastna koža se pojavi v puberteti, ko na lojne žleze začnejo delovati hormoni. Pri mnogih se z leti stanje umiri, nekatere pa pretirana odzivnost lojnic na najrazličnejše dražljaje spremlja do pozne starosti. Mastno kožo prepozamo po nekoliko svetlečemu videzu, na otip pa je debelejša in čvrstejša. Koža je pordela, drobno se lušči, pogosto peče ali zateguje.

Suha koža zahteva največ nege. Pogosto se pojavi že v zgodnjem otroštvu, redkeje pa se razvije tudi v puberteti. V samem začetku je v mladosti tudi brez prekomerne nege videti nežna in brez večjih nepravilnosti. Z leti se dokaj hitro zarišejo gube, koža pa je na pogled bledikasta ter tanka in bolj groba na dotik. Iz ravnovesja jo vrže že nepravilna nega, mraz, veter, močno sonce, prah … Reakcijo s temi dejavniki zdravniki pogosto napačno enačijo z alergijskimi reakcijami – bistveno večkrat gre za zdravo, a suho in občutljivo kožo. Pogosto se pojavi tudi zategovanje in/ali skelenje.

S pravilno nego je zdrava koža na dosegu roke
S pravilno nego je zdrava koža na dosegu roke

OSNOVNI KORAKI DO ZDRAVE KOŽE

 UPORABA PRIMERNIH KOZMETIČNIH PRODUKTOV

Nega normalne kože ni zahtevna, saj ob rednem čiščenju obraza in telesa z milom ali gelom za prhanje odpušča napačne izbire produktov, pretirano uporabo ličil ali celo zanemarjanje. Da se izognemo težavam s kožo v starejših letih, jo negujemo že pred puberteto. Z uporabo vlažilne kreme preprečimo izsušitev, kožo pa obenem ohranimo sijočo in prožno. Če se po 30. letu starosti tip kože začne spreminjati,  ji privoščimo tudi intenzivnejše postopke čiščenja in hranjenja.

Mastna koža zahteva precizno nego. Vsak dan je potrebno opraviti čiščenje, s katerim se odpirajo pore lojnic. Tudi v tem primeru upoštevamo starost posameznika –  kožo petnajstletnika ali štiridesetletnice negujemo različno. Če pride do vnetnega odziva, je v zdravljenje treba vključiti še sredstva, ki zavirajo razmnoževanje kvasovk. Ta so lahko naravna, v lekarni pa si lahko priskrbimo za to namenjene pripravke.

Pri negi suhe kože je zelo pomembno, da se izogibamo dražečim dejavnikom. Za nego in umivanje izberemo produkte, prilagojene negi suhega tipa kože. Ti vsebujejo več maščobe in preprečujejo izgubo vlage. S staranjem vsaka koža postaja suha, pri nekaterih bolj, pri drugih manj. Mnogo neprijetnih posledic na koži starejših se da preprečiti s primernim, neagresivnim umivanjem in vsakodnevnim mazanjem kože z mastnimi kremami.

Pogosto se posamezniki kljub nenehni negi in skrbi za različne tipe kož spopadajo z gubicami, starostnimi pegami in prekomerno izsušeno ali mastno kožo. Zato se pogosto odločajo za pomoč strokovnjakov, ki z različnimi medicinskimi postopki koregirajo tudi najmanjše nepravilnosti.

 ZDRAVA KOŽA S POMOČJO ZDRAVE PREHRANE

Prehrana je najpomembnejši faktor zdravja. Poseganje po nezdravi hrani lahko poškoduje vaš metabolizem, zviša število kilogramov in vpliva na vaše notranje organe, kot so srce in ledvice. Največji organ, na katerega ima vpliv vaš način prehranjevanja, pa je ravno koža. Z zdravim načinom življenja lahko opazno izboljšate ne le izgled, temveč tudi počutje vaše kože.

Ribe z veliko maščobe (losos, skuša, sled …) so odličen izvor omega maščobnih kislin, s katerimi vzdržujete zdravje in vlažnost vaše kože. Preprečujejo razna vnetja, ki povzročajo rdečico in mozolje, ter ultravijoličnim žarkom preprečujejo dostop do prodora v globino vaše kože. Z visoko vsebnostjo beljakovin koži nudijo moč in celovitost, ki se zaradi cinka kaže v hitrejšem obnavljanju kožnih celic in hitrejšemu celjenju ran.

Avokado postaja vse bolj priljubljen v svetu zdrave prehrane, in prav je tako. Vsebuje namreč ogromno zdravih maščob, zaradi katerih zdrava koža ostaja prožna in vlažna. Z zaščito proti sončnim žarkom avokado preprečuje hitro staranje kože, kombinacija vitamina E in C pa kožo z glavnimi strukturnimi beljakovinami ohranja močno. Z vsebnostjo ostalih mineralov preprečuje negativen vpliv sončnih žarkov in dovaja vitamine, potrebne za ohranjanje zdravja.

Brokoli, eden izmed najmanj priljubljenih predstavnikov sveta zelenjave, vsebuje ogromno število mineralov, vključno z cinkom, vitaminom A in vitaminom C. Vsebuje pa tudi lutein, kartenoid, ki deluje kot beta karoten – kožo obvaruje pred oksidativno škodo, zaradi katere se pojavijo gube in osušenost. Ob vseh teh prednostih pa preprečuje tudi nastanek kožnega raka.

Temna čokolada se lasti podobnih lastnosti kot običajno osovražen brokoli. Že štirje koščki temne čokolade, ki vsebujejo kakav z visokim nivojem antioksidantov, kožo odebelijo in ovlažijo. Z manjšo občutljivostjo na sončne žarke, manj grobosti in boljšim pretokom krvi je zdrava koža že toliko bližje. Ko vas naslednjič premaga skušnjava, se spomnite, da temna čokolada pravzaprav prinaša ogromno pozitivnih posledic.

 Za sestavo zdravega jedilnika kontaktirajte nutricioniste na Omisli.si!

 O soncu in preventivni zaščiti kože

Pod vplivom ultravijoličnih žarkov se po zgolj 10-minutni izpostavitvi soncu v koži tvori vitamin D. Dolgotrajno in nezaščiteno sončenje pospešuje staranje kože, nastanek prekanceroz (predrakavih stanj) in nekaterih rakov kože. Ultravijolični žarki sodelujejo tudi pri mnogih alergijskih odzivih, zaradi česar lahko sprožijo ali poslabšajo nekatere kožne bolezni.
Z izogibanjem prekomerni izpostavljenosti sončnim žarkom in sončenju ter uporabo zaščitnih pokrival in sončne kreme z dovolj visokim zaščitnim faktorjem se obranimo pred posledicami ultravijoličnih žarkov. Zdravljenje kožnih bolezni namreč zahteva ogromno časa in potrpežljivosti, da o številnih zdravilih sploh ne govorimo.

Kožo je potrebno zaščititi s pravilo nego
Kožo je potrebno zaščititi s pravilo nego
Veronika Mikec
Nadobudna pisateljica, ki veselje najde v dokumentarnih filmih, konstelacijah in rumeni barvi.